Kinderen

SpineVeel ouders vragen zich af of hun kinderen naar de chiropractor kunnen. Het antwoord is: "Ja". Als kinderen opgroeien en zich ontwikkelen, kunnen er kleine wervelblokkades of andere problemen ontstaan. Deze bewegingsbeperkingen blijven in eerste instantie meestal onopgemerkt, maar kunnen op een later moment invloed op de algehele gezondheid hebben. Chiropractie is niet alleen zeer effectief maar door de voorzichtige technieken die gebruikt worden ook heel veilig .

Oorzaak van klachten

Klachten bij kinderen komen veelal voort uit een valpartij bij het leren lopen, het spelen, sporten, of bijvoorbeeld een slechte zithouding op school. Deze gebeurtenissen kunnen leiden tot het verstijven van de rugspieren waardoor een of meerdere wervelgewrichtjes minder goed gaan bewegen en gaan vastzitten. Uiteindelijk kan dit de zenuwfunctie uit dat deel van de wervelkolom belemmeren.

Er kunnen ook aangeboren afwijkingen zijn zoals scoliose. Vroegtijdige behandeling van scoliose kan problemen op latere leeftijd voorkomen.

Wat voor problemen zie je bij kinderen?

Kinderen kunnen niet gezien worden als kleine volwassenen. De klachten die kinderen hebben uiten zich niet altijd rechtstreeks in pijn in het aangedane gebied, maar op andere manieren, zoals hoofd- en buikpijn of ander gedrag (bijvoorbeeld extra druk zijn of juist moeheid). Een chiropractor probeert uit te zoeken wat de oorzaak van deze pijn of klachten is. Wervelblokkades kunnen een oorzaak zijn. Hieronder de mogelijke indicaties om een chiropractor te raadplegen:

• Buikpijn
  • Ontwikkelingsproblemen
  • Het kind kruipt niet normaal of slaat het kruipen over
  • Regelmatig vallen; met een voet naar binnen/buiten gedraaid lopen.
  • Onhandigheid (motorische problemen)
  • Pijn in de benen
  • Ander gedrag, bijvoorbeeld hyperactiviteit